|
|
|
Tweet |
|
|
|
Az utóbbi hónapokban a világpiacon folyamatosan csökkentek az olajárak és ezért úgy a gépkocsi, mint a repülő üzemanyagok is jelentősen kevesebbe kerülnek, mint korábban. Mindenki - egy kicsit jogosan - azt várta, hogy mivel az üzemanyag ár a repülés költségeit egyik legjobban befolyásoló tényező, ennek alapján lesz egy komolyabb légi-tarifa csökkenés.
Nos, ez nem következett be. Sőt, a helyzet kapcsán készített különböző tanulmányok azt erősítették meg, hogy egyhamar nem is fog. A civilek legnagyobb csodálkozására a szakma azzal indokolta a döntést, hogy a tarifák nem pusztán az üzemanyag árak, hanem a piaci kereslet függvénye is. Ez már csak azért is furcsa, mert mikor az árak felfelé mentek, akkor az áremelést legtöbbször a kerozin magas költségeivel indokolták. A szakemberek szerint a cél az lenne, hogy a légi szállítók az üzemanyag árától függetlenül csak a piac hatására igyekezzenek bevételeiket maximálni.
Mint az elmúlt héten kiderült, ezt az erősen sántító magyarázatot a hivatalos hatósági szervek sem fogadták el. Így az amerikai törvényhozás szenátora, Chuck Schumer vizsgálatot kezdeményezett annak kiderítésére: miképpen fordulhatott az elő, hogy miközben az északi tengeri olaj hordója már 53 USD alá esett ám ez a jegyárakban nem jelentkezett.
Hasonló akcióba kezdett a brit pénzügyminiszter, George Osborne is. Kiemelte, hogy az iparág a Boeing és az Airbus repülőgép gyártóknál hatalmas rendelés állományt halmozott fel, (összesen több mint 12 ezer gép) mely szintén arra mutat, hogy az alacsony üzemeltetési költségek miatt, a légitársaságok jelentősen növelni tudják bevételeiket. Flotta-bővítéseikhez vagy felújításaikhoz olcsóbban és több hitelt vehetnek fel a bankoktól, melyekből könnyebben tudják a beszerzéseket finanszírozni.
Ám ez ugyanakkor egy komoly veszélyt is jelez. Az új gépek modernebbek, kisebb fogyasztásúak és amennyiben a kerozin ára ilyen alacsony marad hosszabb ideig, akkor a beruházóknak nem lesz érdekük a jelenlegi flottát kisebb fogyasztásúakra cserélni. A megrendeléseket elhalaszthatják, vagy esetleg le is mondhatják. Erre mutat az a tény is, hogy az USA-beli repülőgép temetőből, már több korábban leállított gépet dekonzerváltak és ismét forgalomba állítottak.
Írta: Veér Jenő, légiközlekedési szakértő
|
|
|
|