|
|
|
Tweet |
|
|
|
A graffiti, mint politikai üzenet
Idemásolom az ATV.hu hírét, szóról szóra:
„Új „fegyvert”, vetett be a trafikmutyi elleni küzdelemben a Demokratikus Koalíció. Ez pedig a festékszóró. Péntek óta ezzel pingálják a nemzeti dohányboltok elé, hogy szerintük fideszes üzletről van szó, és hogy nyílik a zsebekben a nemzeti bicska.”
Varju László pártigazgató (DK), még azt is hozzátette, hogy „a Fideszt mindenhol megjelöljük” – már ahol nemzeti és dohánybolt készül nyílni.
Eddig a hír. Újabb politikai flash-mob indul tehát, amolyan festékszórós performansz; tiltakozásul amiatt, hogy a nemrég lezajlott trafik-tenderen feltűnően nagy arányban nyertek a kormánypárthoz és prominenseihez köthető személyek és pereputtyaik. A mutyi szó pedig polgárjogot nyert a politikai szalon-beszédben.
Régebben ezt csalásnak, hatalommal és befolyással való visszaélésnek, korrupciónak is szokták hívni. Hát nem sokkal kedvesebb nép-nemzeti fülünknek a mutyi szó, akkor is, ha a fentebb leírt fogalmaknak egy lebutított, fékezett habzású, már-már kedvesnek aposztrofálható formája?
De vissza a festékszóró flakonhoz, a graffitihez, mint a politikai üzenethordozás eszközéhez. Természetesen egy politikai párt választhat ilyen új, vagy újszerűnek tűnő formát választóinak megszólítására. Jópofa dolog, egyszersmind média-hálás. Jól fotózható, videózható – napokig hasítani lehet vele, tematizáló hatása lehet.
Az persze más kérdés, hogy az ötletgazdák milyen eredményt remélnek ettől a spray-kampánytól? Kihez szól, és mit üzen? Ugyanis saját potenciális szavazóik, vagy tágabb értelemben vett szimpatizánsaik tisztában vannak már egy hónapja a mutyival. Tudják az előzményét és tudják a következményét is. Nem egészen friss már a politikai süti.
Másfelől, a kormánypártokat támogató tömegek masszívan kiállnak a mutyi mögött. Aligha vélelmezhető, hogy egy ilyen festék-fújós akció ingatná meg gránit-szilárd, ércnél is erősebb meggyőződésüket.
Minden esetre, kíváncsian fogom figyelemmel kísérni ennek az üzeneteket könnyen a legkülönbözőbb felületekre felvihető kampánynak az alakulását. Az akciót és a vele kiváltott reakciókat egyaránt. Merthogy ilyenek lesznek, az borítékolható.
Lehet, hogy más táborok is kedvet kapnak hozzá és akkor a graffiti-műfaj eddig oly méltatlanul elátkozott és üldözött művelőiből üzeneteket közvetítő kampányhősökké válhatnak. A megrendelő igényei szerint.
Lennének ötleteim, hogy milyen egyéb, pozitív üzenetek kerülhetnének fel erre az aerosolos palettára: „ A jogállam nem eladó”; „ A demokrácia nem eladó”; „ Az európai értékek nem eladók”.
De hát nem kérdezett senki.
- rigi -
|
|
|
|